Симфония No 8 на Антон Брукнер (редакция Novak)

Апокалипсис

Дата

21.11.2019

Час

Програма

Цени на билети

Ценова категория 12 лв.

Ценова категория 15 лв.

Ценова категория 18 лв.

Ценова категория 20 лв.

Ценова категория 25 лв.

За събитието

Австрийският композитор Антон Брукнер е сред ярките представители на Романтизма, станал популярен през XX век благодарение на Караян. Осмата му симфония, наричана Апокалиптична, е сред абсолютните шедьоври в класическата музика. Едно от най-грандиозните произведения в музикалната история, триумф на вярата и благодарността към живота.

През 1884 г. Брукнер започва да композира нова, Осма симфония. За около година създава скици, които завършва през август следващата година. Следващата, 1885 е белязана от нарастващото признание за Брукнер. Доскоро преследван от враждебна критика, той най-накрая успява да спечели заслужен успех. Той завършва работата по симфонията си през август 1887 година. И бърза да я представи на диригента Г. Леви – негов приятел и ментор. След като се запознава с партитурите Леви казва, че симфонията е неосъществима и предлага на Брукнер да я намали значително. Брукнер преживял много болезнено критиката от на своя „баща в изкуството“, както той наричал Леви. Въпреки това, през 1889-1890 г., той се връща към симфонията, като я редуцира донякъде и редактира първата част.

Премиерата на симфонията е на 18 декември 1892 г. във Виенската филхармония под ръководството на Г. Рихтер. Тя е толкова успешна, че феновете на композитора я обявяват за „короната на музиката от XIX век“.

Брукнер е щастлив – работата му, безпокойството и вълнението са напълно възнаградени. След всяка част избухва буря от аплодисменти . Само един известен критик Е. Ханслик, преследвал композитора през целия си живот, останал верен на себе си и напуснал залата след като слушал три части. Но това не пречи на големия триумф. Композиторът Хуго Волф в рецензията си нарича Осмата симфония „творение на Титан, което превъзхожда в духовния си обхват и величие всички други симфонии на Брукнер“.

Съвременниците наричат Осмата симфония „Апокалиптична“. Пианистът и музикален критик Й.Шалк, пише, че симфонията представя борбата за култура и най-висшите идеали на човечеството. Шалк смята, че Прометей е нейният герой. Неговият образ е „нарисуван“ в първата част, във втората е представен като човек, който се забавлява, а в третата се явява като носител на божествения принцип и връзка с Всемогъщия. Финалът на симфонията пък показва края на борбата му за човечеството. Други критици виждат в симфонията образа на Фауст.

Всъщност композиторът е доста изненадан от такива интерпретации. Той пише в едно от писмата си, че героят на неговата симфония е обикновеният немски селянин.

Пак според критиците Осмата симфония е една грандиозна романтична концепция, основана на типичния конфликт за романтиците между от една страна – бруталната сила и спокойствието на вечната красота на Вселената и от друга -самотния човек, загубен в нея. Трагедията от неравната борба, невинните емоции на наивния човек, ентусиазираното възхищение от величието на космоса, героичността, огромната емоционална топлина се съчетават в музиката на симфонията с философската дълбочина на търсещия мъдрец.

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

Виж събитието във Facebook:


Какво търсиш днес?