Тема и вариации за тромбон и оркестър върху симфония No 3 от Г. Малер

Като композитор ФРЕДЕРИК ШАСЛЕН създава пет опери, сред които особено известна е „Брулени хълмове”; също и над петдесет вокални творби за сопран, мецосопран и баритон по стихове на Роберт Фрост, Жан Кокто и др. Откъси от оперите му са били изпълнявани и записвани от най-прочути певици, като Нетребко, Десай, Перетятко и Дамрау (тя включва арии на Шаслен в своя CD „Damrau Forеver”). Сред симфоничните му композиции са сюита „Шагал”, „Gipsy Dance” за цигулка и оркестър, Концерт за виолончело и други оркестрови опуси. Прави собствена оркестрация на Десетата симфония на Малер, изпълнена на 30 ноември 2018 със Загребската филхармония под негово диригентство. От май 2019 се подготвя новата му опера-мюзикъл „Монте Кристо”, поръчана от Пласидо Доминго за операта в Лос Анджелис. Планирани са постановки и във Валенсия, Париж, Монте Карло, Болоня, Лисабон и Виена.

Сред най-новите му творби е ТЕМА И 11 ВАРИАЦИИ ЗА ТРОМБОН И ОРКЕСТЪР ВЪРХУ ТРЕТА СИМФОНИЯ НА ГУСТАВ МАЛЕР, която привлича вниманието на най-известните тромбонисти по света. Премиерата е била на 6 ноември 2019 в Йерусалим, в изпълнение на Шахар Ливне с Йерусалимската филхармония под диригентството на автора. Вдъхновен познавач и почитател на творчеството на Малер, Шаслен изгражда мащабната, почти 40-минутна творба като своеобразен поклон към Малеровия звуков свят. Темата е началната тромбонова тема от първата част на Трета симфония, но в тъканта на творбата са вплетени различни типични елементи от композиторския почерк на Малер, както и отзвуци от други негови симфонии. А в отделните вариации се съпоставят контрастни жанрове и емоционални състояния, като алюзия за голямото богатство на образи и идеи в Малеровата музика. Дори наименованията на вариациите са на различни езици – немски, английски, френски. Самият автор споделя: „Последният път, когато дирижирах Трета симфония на Малер, бях удивен като слушах соло тромбона в първата част. Помислих си: Това е може би грандиозното соло, което ВСИЧКИ тромбонисти учат и свирят и със сигурност е най-дългото и най-известно соло в оркестровата литература. Тогава защо да не го направим на една по-дълга пиеса? И разбира се, вариациите бяха най-подходящи. Вариацията взима част от темата и я развива или трансформира, за да я направи напълно оригинална пиеса. Всяка вариация трябва да има своя силна индивидуалност, но все пак да отразява един от многото аспекти на оригиналната тема. Избрах да пътувам във времето, започвайки с „Полка”, защото това е първата пиеса, която Малер написва на 6-годишна възраст. След това идва „Бохемски валс”, защото Малер е израснал в Бохемия. После „Лайпциг. Фуга”, защото там е една от първите важни позиции на Малер като диригент, а Лайпциг означава Бах, така че – Фуга. Следва „Джаз І”(преди смъртта си Малер е смятал да проучи джаза); „Mahler” (вариация в изключително Малеров стил, като едно „изследване на Малер”). След това „Cauchemar” с 12-тонова техника, защото Малер е признал на Алма, че новата музика идваща от Шьонберг, е като кошмар за него, понеже трябва да признае, че собствената му музика е старомодна. Следва „Героично” с последната част на темата, която има героичен характер. После „Джаз ІІ”, „Незавършена”с елементи и настроения от последната част на Симфония № 10 (незавършена), но отново развиваща материал от основната тема, след това „Поглед към Отвъдното”, където темата се трансформира в най-различни салонни, хип-хоп и рап стилове. После Финалната вариация, която възвръща началото на темата и води до делириум, стигащ до френетичен Идиш танц”.

Предстоящи събития



Какво търсиш днес?