КОНЦЕРТНАТА РАПСОДИЯ „ЦИГАНКА” Равел създава за унгарската цигуларка Жели д’Арани (племеница на прочутия виртуоз Йозеф Йоахим). Оригиналната версия била за цигулка и „лютнев роял” (luthéal) – патентования през 1919 нов тип „подготвено” пиано, което при дърпане на струните наподобява звука на цимбал. Този аранжимент се вписвал в идеята за екзотиката на циганската музика. Премиерата в изпълнение на д’Арани и пианиста Анри Маршо била на 26 април 1924 в Лондон. Веднага композиторът прави и оркестровата версия, която прозвучава за първи път на 19 октомври 1924 в Амстердам с Кралския Концертгебау оркестър с диригент Пиер Монтьо и солист Самуел Душкин. А д’Арани изпълнява Рапсодията в Париж на 30 ноември същата година в цикъла „Концерти Колон” под диригентството на Габриел Пиерне. С тази творба Равел сякаш „напомня” романтичния виртуозен цигулков стил от типа на Паганини и Сарасате.