„Червената цигулка“, шакона за цигулка и оркестър

Как една душа може да се всели мистично в музикален инструмент и да вдъхне живот и покоряваща звучаща красота на съвършеното материално творение – ни разказва историята за „Червената цигулка”. Филм на режисьора Франсоа Жирар, създаден през 1998 г. с музиката на забележителния американски композитор Джон Корилиано (1938). Завършил композиция в Колумбийския университет и в Manhattan School of Music, той работи като асистент-продуцент на атрактивната телевизионна поредица младежки образователни концерти на Ленард Бърнстейн. Придобил известност не само с филмовата си музика, Корилиано на свой ред преподава днес композиция в Джулиърд скул и е почетен професор в Lehman College на Нюйоркския университет.

С лайтмотивната нишка на един аукцион за продажба на старинни инструменти, странстванията на великолепната „Червена цигулка” лъкатушат в различни епохи (от 17 век до наши дни) и различни места по света (пътят ѝ започва от Кремона, минава от Италия през Австрия,  Англия, Китай и Канада). Главната роля във филма  играе  майсторската цигулка на италианския лютиер Николо Бусоти, който обагря лака на върховното си създание с кръвта на своята съпруга Ана, починала при  раждането на дългоочаквания им син. Двойното злощастие със смъртта на детето сякаш предопределя и трагичната съдба на всеки, докоснал прекрасния инструмент… Гласът на цигулката композиторът поверява на магнетичния Джошуа Бел. Той е изпълнителят, който записва с Оркестър Филхармония под диригентството на Еса-Пека Салонен, саундтрака към филма, получил няколко награди – „Оскар”, „Грами” и „Джини” за „най-добра филмова музика”. Ето какво разказва Джон Корилиано за създаването на Шакона за цигулка и оркестър „Червената цигулка”: Композирането на музиката за филма ми даде възможност да посетя собственото си минало, защото баща ми, Джон Корилиано (аз съм „младши”) беше велик цигулар и концертмайстор на Нюйоркската филхармония повече от четвърт век… Лентата разказва за пътя на една забележителна цигулка, носеща духовен заряд, която пътешества във времето и пространството в продължение на три века. Тази история, съставена от малки епизоди, се нуждае от обща музикална идея, която да ги обединява. За тази цел използвах бароковата форма на шакона: основна тема в акорди, върху която се изгражда музиката. На акордовата тема на шаконата е противопоставена лиричната, но интензивна тема на Ана – обречената съпруга на майстора, изработил цигулката. От тази тема произлизат серия от виртуозни етюди за соло цигулка, които проследяват инструмента от век във век и от страна в страна. Аз композирах тези елементи преди снимките на филма, защото актьорите трябваше да имитират истинското изпълнение на музиката… През лятото на 1997 г., докато кинолентата се снимаше по цял свят, останах у дома и написах 17-минутната  Шакона за цигулка и оркестър „Червената цигулка”, основана на музиката от едноименния филм – шаконата, темата на Ана, виртуозните пиеси”.

Джошуа Бел е и първият изпълнител на тази концертна творба – премиерата е в Сан Франциско, на 26 ноември 1997 г., със Симфоничния оркестър на Сан Франциско, дирижиран от Робърт Спеноу. Въз основа на филмовата музика,  Корилиано  написва също  Сюита за цигулка и оркестър „Червената цигулка” (1999), а през 2003 – Концерт за цигулка и оркестър („Червената цигулка”).

Минали събития



Какво търсиш днес?