„Половецка фантазия” за пиано, струнни и ударни инструменти от Александър Розенблат (1956) ни извежда в съвсем друга орбита на композирането „по тема”. „Изпитвам особена любов към съчиненията по чужди теми” – споделя в интервю руският творец – „Първият ми опит беше с джазови вариации по тема от Паганини. Когато моите приятели музиканти чуха за замисъла, ми казаха, че съм се побъркал, но премиерата демонстрира обратното – публиката, изправена, с възторжени викове аплодираше пиесата и изпълнението. Както казва един от приятелите ми: „Никой повече от Розенблат не е „увредил” чуждата класическа музика”. Композиторът има дълъг списък с вариации, фантазии, сюити и по Бизе, и по Шопен, по Мусоргски, Вагнер, Бородин, Чайковски, но също е автор на камерна музика, концерти, балети (в последните години създава Цигулков концерт, посветен на Леополд Моцарт, „Кащанка” по Чехов за четец и оркестър, „Джаз-рококо вариации” за чело и оркестър, Фантазия-хумореска „Верди среща Росини” и др.)
„Разбира се, да работиш с чужд материал е наглост и дело рисковано” – казва Розенблат – „Не обичам съвременна музика, в която късат струните и разбиват на части музикалните инструменти. Тя бързо ме уморява и в голямата си част не ми доставя радост. Харесва ми музика, в която има хармонична структура, нещо, което сега в консерваториите създава впечатление, че е забранено.”
Московчанинът Александър Розенблат е роден в музикантско семейство. Завършва Московската консерватория с пиано (в класа на Павел Меснер) и композиция ( в класа на Карен Хачатурян). Той е първият студент, завършил с дипломна работа, посветена на джаза „Клавирното джаз изпълнителство в САЩ от 1940-1960 г.” От 1983-1990 преподава в джазовия факултет на Музикалната академия „Гнесини” в Москва (история на музиката, джаз ансамбли, джаз хармония и джаз оркестрация). Понастоящем е пианист и композитор на свободна практика. Концертира като солист и в клавирно дуо с Олег Синкин или Николай Токарьов. Работи със световно известни музиканти и състави, негови композиции се изпълняват по целия свят.
Александър Розенблат за творбата си: „Първият вариант на „Половецка фантазия” е написана през 2007 по поръчка на „Messiaen Quartet” (за цигулка, кларинет, виолончело и пиано). През 2011 направих версия за четири саксофона и пиано по поръчка на „Alliage Quintet”, а през 2012 – варианта за пиано и оркестър. Той беше изпълнен от Баварския камерен оркестър, Гнесинските виртуози и Московската филхармония. Основната идея, както винаги, беше желанието да съединя класическите форми с избрани джазови елементи. Винаги се стремя да правя подобен синтез, по възможност по-естествен, натурален, „без шевове”. За това произведение избрах най-популярните мелодии от операта „Княз Игор” – теми от „Половецки танци” и арията на Кончак. Постарах се да оставя тези теми напълно разпознаваеми, преоблекох ги в нови джазови одежди – изменяйки метрума, ритъма, хармонията и даже лада. За варианта на пиано с оркестър, дописах солова каденца в самото начало на пиесата – такава няма в първите два варианта”.