"Годишните времена", (Сезоните) балет оп.67

Едноактният балет „Годишните времена“ („Сезоните“) е композиран през 1899 и завършен през 1900 по поръчка на директора на императорските театри Иван Александрович Всеволожски. Известен любител на древността, Всеволожски дава идея за създаването на  алегоричен балет, който да напомня представленията в дворовете на италианските принцове и френските крале. Предвижда се балетът да бъде изпълнен в новооткрития театър Ермитаж – Санкт Петербург. Самата Дирекция на имперските театри има интерес да продължи да работи с Глазунов след безспорния успех на балета му „Раймонда“  и макар през 1899 Всеволожски да напуска директорския пост, замисленият проект остава. Идеята обаче претърпява развитие.

Сценарист и балетмайстор на „Годишните времена“ е Мариус Петипа. Първоначално  музиката към постановката е трябвало да бъде написана от Рикардо Дриго – колега и близък приятел на Глазунов, който от 1896 заема поста музикален директор и главен диригент на Балета на Имперския театър в Санкт Петербург. Неговият балет „Милионите на Арлекин“ (известен още като „Арлекинада“) по онова време също като „Годишните времена“ е в предварителен етап, а музиката е трябвало да бъде написана от Глазунов. Но тъй като и двамата композитори проявяват афинитет към предназначената за другия творба, в крайна сметка се разбират Глазунов да напише музиката за „Годишните времена“, а Дриго – за „Милионите на Арлекин“.

Глазунов и Петипа не за първи път работят заедно. Но за разлика от предишния им съвместен проект – балетът  „Слугинята-господарка“ или „Изпитанието на Дамис“ – тук  Петипа изготвя доста подробен план с указания за Глазунов. Например: „24-и такт – вариация на Леда;  32-и такт – на 2/4 – много остро – вариации на Града“ . Или: „Грандиозно анданте, вълнообразни движения, 32-и такт. След това вариация за първия танцьор“.  Подобни детайли биха могли да превърнат работата на композитора в занаятчийска рутина, но Глазунов, подобно на Чайковски преди него, успява да открие предимствата дори в това.  „Наистина, необходимостта да се съобразявам с условията на хореографията ме обвързваше, но същевременно тя ме и закали срещу евентуални симфонични трудности – споделя композиторът. – Трябваше да удовлетворя желанията на хореографа и да не излизам никога от границите на 16 или 32 такта, но пък не бяха ли именно  тези железни вериги  най-добрата школа за развитие и възпитаване на чувството за форма? Нима не трябва да се научим на свободата във вериги?“

Премиерата на „Годишните времена“ е на 7 (20) февруари 1900-та година в Имперския театър „Ермитаж“, Санкт Петербург, три дни след премиерата на „Милионите на Арлекин“ на Дриго. И на двете представления присъства целият имераторски двор. Изключително благодарен на Петипа, Глазунов му посвещава своята творба. Известен е и друг акт на уважение и признателност от страна на композитора към неговия колега-хореограф. През 1907 Мариинският театър отбелязва 25-годишнината от кариерата на Глазунов с два едноактни балета и трето действие на „Раймонда“. В своето встъпително слово  известният композитор сърдечно благодари на Петипа, постановчик на всичките му балети. 85-годишният хореограф, който вече отдавна се е оттеглил от родната сцена, но присъства в партера като зрител, е възнаграден с щедри овации от публиката.

„Годишите времена“ превъплъщават  един от вечните митове за възраждането  на природата след зимния сън, за прекрасното лято, пълно със слънчеви дни, и идването на есента, която дава обилни плодове. Оптимизмът, така присъщ на цялото творчество на Глазунов, се проявява ярко в този балет, който, колкото и да е странно, е последен за композитора. Музикалните образи тук са богати на цветове и далеч от всякаква маниерност. Замислен като алегория на Природата с нейния вечен цикъл на младост, израстване и стареене, по време на живота на композитора балетът не намира адекватно сценично въплъщение, но музиката му бързо добива популярност. Ненапразно самият Глазунов го определя като една от любимите си  композиции.

Няма събития за това произведение.

Минали събития



[past_events_for_piece]

Какво търсиш днес?