Миклош Рожа

Миклош Рожа (1907–1995) e един от малкото композитори, които постигат успех както на класическата сцена, така и във филмовия жанр. Той е роден в Будапеща и израства в благоприятна музикална среда. През 1925 г. заминава за Лайпциг, където учи първо в университета, а после в Лайпцигската консерватория при Херман Грабнер. Изучава хорова музика под ръководството на Карл Щраубе, органист в църквата „Св. Тома“ и за известно време е негов асистент. В този период публикува първите си две композиции – Струнното трио оп. 1 и Клавирен квинтет оп. 2. През 1931 г. по предложение на Марсел Дюпре се премества във Франция и две години по-късно постига успех с оркестровата си творба Тема, вариации и финал, оп. 13. Все пак, за да се осигури финансово, е принуден да пише лека музика за непретенциозна публика.
През 1935 г. Рожа се установява във Великобритания, където започва дългогодишната му кариера на филмов композитор. Няколко години работи в продуцентската компания на Александър Корда „Лондон Филмс“. По време на Втората световна война композиторът заминава за Америка, където са преместени снимките за лентата „Крадецът от Багдад“. Филмът е много успешен, а Рожа остава в САЩ и през 1946 получава американско гражданство. През следващите години той пише музика за повече от сто филма. За три от тях композиторът е отличен с награда „Оскар“: „Омагьосаният“ (1945), „Двоен живот“ (1947) и „Бен-Хур“ (1959). Други изключителни филми, в които звучи музиката на Рожа са „Двойна застраховка“, „Изгубеният уикенд“, „Асфалтирана джунгла“, „Лейди Хамилтън“, „Ел Сид“, „Провидение“.
Паралелно с тези успехи, през целия си живот Рожа продължава да пише концертни творби, които се изпълняват от големите музиканти на ХХ-ти век Яша Хайфец, Грегор Пятигорски, Янош Щаркер и др. Особено известни са неговият Концерт за цигулка и оркестър (1954) и Концерт за виолончело и оркестър (1968).

Какво търсиш днес?