Енрике Гранадос

Испанският композитор и пианист Енрике Гранадос (Панталеон Енрике Хоакин Гранадос и Кампиня) (1867–1916) има значителен принос за развитието на националната композиторска школа в своята родина. Той е роден в гр. Лерида, но семейството му се премества в Барселона. През 1883 г. Гранадос започва да учи композиция при Фелипе Педрел, композитор, музиколог и страстен защитник на испанската народна музика. През 1887 г. заминава за Париж, за да продължи образованието си, но не успява да стане студент в Консерваторията. Занимава се като частен ученик по пиано при един от водещите професори там, Шарл дьо Берио, чиято майка, сопраното Мария Малибран, е от испански произход. Завръща се в Испания през 1889 г. и година по-късно изнася първия си рецитал, който поставя началото на успешната му концертна кариера. В края на 90-те години на века Гранадос привлича внимание и като композитор с операта си „Мария дел Кармен“, която заинтригува дори испанския крал Алфонсо XIII. През 1903 г. Гранадос участва в конкурс, организиран от Томас Бретон от Мадридската кралска консерватория за създаване на солова клавирна творба. Той представя пиесата си Allegro de concierto, оп. 46, с която единодушно печели състезанието. Премиерата на клавирната му сюита „Гойески“ през 1911 г. има огромен успех. Този цикъл, създаден по картини на Франсиско Гоя, се превръща в най-известната му творба, а през 1914 година Гранадос пише опера по същата тема. Заради избухването на Първата световна война обаче, европейската премиера на операта е отменена. „Гойески“ е поставена за първи път на сцена в Метрополитън опера в Ню Йорк на 28 януари 1916 г. и е приета много добре. По този повод композиторът е поканен да изнесе клавирен рецитал в САЩ за президента Удроу Уилсън. На връщане към Европа Гранадос загива трагично, заедно със съпругата си Ампаро, понеже корабът им е потопен от германска подводница.
Творчеството на Енрике Гранадос включва произведения от различни жанрове – пиеси за пиано, камерна музика, песни, сарсуели и др. Музикалното му наследство оказа значително влияние върху поне двама други известни испански музиканти – Мануел де Файя и Пабло Казалс.

Какво търсиш днес?