Ференц Лист

Признат в музикалната история за класик на унгарската национална композиторска школа, ФЕРЕНЦ ЛИСТ всъщност прекарва по-голямата част от живота си далеч от своята родина. Превърнал се в символ на романтичния тип артист, той властно присъства в музикалния 19 век, вълнува умовете на цяла Европа с виртуозния си пианизъм, диригентско майсторство, радикални композиторски идеи и интригуващ живот. Една от централните творчески личности в Париж през 20-те и 30-те години, Лист триумфално концертира след това из Швейцария, Италия, Чехия, Англия, Белгия, Дания, Русия, повече от десетилетие е водеща фигура във Ваймар, после се уединява в Рим и приема абатски сан, а през 1875 инициира създаването на консерваторията в Будапеща и става неин първи президент и професор. Ваймарският период (1848-1861) е централен и особено значим за творчеството на Лист, тук гениалният композитор пише най-новаторските си творби – създава новия романтичен жанр „симфонична поема” (сред 13-те поеми са прочутите „Прелюдии”, „Тасо”, „Прометей”, „Мазепа”, „Хамлет” и др.) и преобразява представата за пианото в своите концерти и повече от 500 клавирни творби, като обогатява и симфонизира клавирните жанрове.

Произведения


"Долината на Оберман" (транскрипция за орган Янка Хекимова) от клавирен цикъл "Години на странстване"
"Патетичен" концерт за пиано и оркестър
"Седемте тайнства"
"Танц на смъртта" за пиано и оркестър, S.126
"Химн на Св. св. Кирил и Методий", за орган
Ave Maria
Concerto pathétique, S.258/2 (премиерно за страната изпълнениe)
Валс из операта „Фауст“ на Ш. Гуно
Встъпление, Фуга и Магнификат от Симфония "Данте", за орган
Етюд по Паганини №3 "Кампанела"
Етюд по Паганини №6, Тема с вариации
Концерт за пиано и оркестър №1 в ми бемол мажор
Концерт за пиано и оркестър №2 в ла мажор
Концерт за пиано и струнен оркестър в ми минор "Проклятието", S121
Меса Хоралис за смесен хор и орган
Мефисто валс
Ноктюрно №3 "Любовни мечти" за пиано и оркестър в ла бемол мажор (оркестрация Жул Леви)
Оратория "Легенда за св. Елизабет" S. 2 - финален хор; солови и хорови творби
Парафраза върху тема от Моцарт
Прелюдия и фуга върху BACH за орган
Симфонична поема "Орфей", транскрипция за орган
симфонична поема "Прелюдии" - авторска версия за две пиана
Симфонична поема "Унгария", S.103 (премиерно за страната изпълнение за две пиана - S. 643)
Симфонична поема №2 "Тасо" /по Байрон/
Симфонична поема №3 "Прелюдии" /по Ламартин/
Симфонична поема №4 "Орфей"
Симфонична поема №6 "Мазепа" /по Юго/
Симфонична поема №7 "Празнични звуци"
Симфония "Данте" в ре минор
Симфония "Фауст" с финален хор /по Гьоте/
Симфония „Данте“ за две пиана S.648
Симфония „Фауст“ за две пиана (1862 г.)
Соната за пиано в си минор
Трансцедентален етюд №10 във фа минор, "Апасионата"
Траурна ода
Унгарска рапсодия №1 за оркестър, фа минор
Унгарска рапсодия №14 за оркестър, фа минор, S.244/14
Унгарска рапсодия №2 за оркестър, до диез минор
Унгарска рапсодия №4 за оркестър, ре минор
Унгарска фантазия за пиано и оркестър
Фантазия за пиано и оркестър по тема от Бетовен - /увертюра "Атински развалини"/
Фантазия-соната След прочитането на Данте
Ференц Лист - Симфонична поема “Прометей” /аранж. за две пиана/
„Ave maris stella“

Какво търсиш днес?