Йохан Херман Шайн (1586–1630) е немски композитор от епохата на ранния барок. Той е един от първите, които прокарват влиянието на италианската музика в своята родина.
Като момче Шайн живее в Дрезден, където е приет в хора на Саксонския курфюрст. Там той получава и солидно музикално обучение при Рогийр Михаел, капелмайстор, който оценява изключителния му талант. От 1608 до 1612 г. посещава Университета в Лайпциг, където учи право в допълнение към свободните изкуства. Шайн става капелмайстор във Ваймар, а малко по-късно заема престижния пост кантор на „Томасшуле“ (Thomasschule) – музикалната школа на църквата „Св. Тома“ в Лайпциг и дирижира „Томанерхор“. Той остава на тази позиция до края на живота си. Умира в Лайпциг на 44-годишна възраст, като през последните години от жизнения си път страда от различни болести.
Шайн е един от първите, които усвояват композиционните принципи на италианския барок – монодия, концертен стил, цифрован бас, които използва в немски контекст. Той създава както сакрална музика, така и светски вокални творби по свои собствени текстове. В духовните си произведения използва най-сложните техники на италианския мадригал. В някои от тях постига експресивен интензитет, съпоставим в Германия само с произведенията на Хайнрих Шютц. С голяма известност се ползва сборника му с инструментална музика „Трапезна музика“ (Banchetto musicale) от 1617, която съдържа двадесет отделни вариационни сюити. Те са сред най-ранните и най-съвършени образци на тази форма.