Творчеството на Йохан Кристиан Бах (1735–1782), най-малкият от синовете на Йохан Себастиан Бах, има важно значение за развитието на инструменталната музика и формирането на сонатно-симфоничния цикъл през ХVІІІ-ти век. Йохан Кристиан прекарва голяма част от живота си в Италия и Англия, ставайки известен като „Лондонския Бах“. Неговата музика, повлияна силно от opera seria, прокарва пътя към Виенския класицизъм и особено към творчеството на Моцарт.
Йохан Кристиан Бах е син от втория брак на своя баща с Анна Магдалена. Той е роден в Лайпциг, когато Йохан Себастиан е вече е на 50 години и тази голяма възрастова разлика ясно проличава в музикалните стилове на баща и син. Като грижовен учител, Бах се занимава с музикалното обучение на Йохан Кристиан до смъртта си през 1750 г. След това Кристиан живее и работи при своя полубрат Карл Филип Емануел Бах, който е двадесет и една години по-възрастен от него и е считан по онова време за най-изявения от баховите синове.
През 1754 година Йохан Кристиан заминава за Италия, където учи при прочутия музикален теоретик Падре Мартини в Болоня. По-късно променя религиозната си принадлежност от лутеранство към католицизъм, заради което се отчуждава от семейството си. Назначен е за органист на Миланската катедрала през 1760 г., но постепенно започва да проявява силен интерес към операта.
През 1762 г. Йохан Кристиан става композитор на Кралския театър в Лондон и създава редица успешни опери в италиански стил. Пише и много оркестрова, камерна и клавирна музика, както и няколко кантати. Ангажиран е като учител по музика на кралица Шарлот и нейните деца и посвещава на нея своя Концерт за пиано №1.
В Лондон през 1764 г. Йохан Кристиан се запознава с 8-годишния Моцарт, който по това време пътува на турне с баща си. В продължение на пет месеца Бах преподава на младия музикант уроци по композиция, които имат важно значение за формирането на моцартовия стил.
През 1765 г. Й. К. Бах се обединява с Карл Фридрих Абел, изпълнител на виола да гамба, с когото организират поредица от успешни камерни концерти „Бах-Абел Концерти“. Бах организира и благотворителни събития за бивши музиканти и техните семейства. Продължава да композира опери за Кралския театър, но не успява да постигне предишната си слава. „Амадис Галски“ е първата му френскоезична опера, която е представена премиерно в Париж през 1779 г. Там той отново се среща с Моцарт, вече зрял композитор, с когото са запазили приятелски отношения.
През следващите години популярността и успеха на камерните концерти, организирани от Кристиан Бах постепенно спада, макар музиката му все още да се харесва в Лондон. През 1781 г. той се разболява сериозно и умира на 1 януари 1782 г., оставяйки значителни дългове.
Музиката на Йохан Кристиан Бах принадлежи към стила Рококо. Италианското влияние прониква не само в оперите му, но и в инструменталната му музика с характерната италианска грация, пееща мелодика и прозрачна фактура. Симфониите и клавирните му сонати, създадени в едно и също време с тези на Хайдн, са част от формирането на ранните класически образци в двата жанра.