Джоакино Росини

„В Италия живее човек – според думите на Стендал, – за когото говорят повече, отколкото за Наполеон, той е композитор, не- навършил 20-годишна възраст“. Става дума за ДЖОАКИНО РОСИНИ, който олицетворява националния музикален език, но получава изгнаническа съдба; има дълъг живот, но кратка оперна ка- риера. През 1815 заема поста на композитор в театър „Сан Карло” в Неапол. Година по-късно – през 1816 той написва „Севилският бръснар”, с която остава ненадминат по мелодическо изящество.

Политическата обстановка в началото на 20-те години на ХIХ век го принуждава да напусне Италия, той се отказва от водещата си роля в оперния живот и през 1822 се установява в Париж. През 1829 завършва последната си опера „Вилхелм Тел” и до смъртта си – 39 години по-късно, през 1868, не се връща към жанра на операта, а пише духовна, вокална и клавирна музика.

Италианският композитор ДЖОАКИНО РОСИНИ е прочут с изключителна си работоспособност. На 20 години той вече е най-популярният и обичан в Италия оперен композитор. Автор е на 30 опери. Мелодии от тях се запяват от публиката.

Между 1810 – 1813 г. младият Росини пише четири фарса. В сравнение с много жанрове на операта, в тях актьорският и комедийният талант е много важен. Определят Синьор Броскино като жизнена музикална комедия. Либретото на Джузепе Мария Фопа е по френската пиеса от 1809 г. „Le fils par hasard, ou ruse et folie“ (Случайният син или хитрост и лудост) от Рене дьо Шазе и Морис Оури. Операта е представена за първи път във Венеция в Театър Сан Мойзе на 27 януари 1813 г. След като приятелите на Росини чуват увертюрата към нея, те му дават прякора „Господин Кресчендо“, илюстриращ най- доброжелателно страстта и бързината, с която композиторът работи. С арията на влюбения в София Флорвил Deh Tu M’assisti Amore (О, ти ми помагаш да обичам) започва първата сцена в операта. Пробният камък (или Тестът на любовта) е весела мелодрама в две действия по либрето на Луиджи Романели. Изпълнена е за първи път на 26 септември 1812 г. в Ла скала в Милано. Популярна е арията на кавалера Джиокондо Quell’alme pupille от второ действие.

 

Произведения


"Stabat Mater" за солисти, хор и оркестър
"Музикални вечери" №9 - "Танц - Неаполитанска тарантела"
Quell’Alme Pupille от II действие на оп. „Пробният камък“
Ария на Вилхелм Тел из трето действие на операта "Вилхелм Тел"
Ария на Дон Рамиро ( Sì, ritorvarla io giuro) из второ действие на операта "Пепеляшка"
Ария на Изабела из второ действие на операта "Италианката в Алжир"
Ария на Пепеляшка из трета картина на второ действие от операта "Пепеляшка"
Ария на Розина (Una Voce Poco Fa) из втора картина на първо действие от операта "Севилският бръснар"
Ария на Танкред (O patria!.. Di tanti palpiti) из І-во действие, ІІ к. на операта "Танкред"
Встъпление към операта "Мойсей"
Дует за виолончело и контрабас в ре мажор
Дует на Розина и Фигаро из първо действие от операта "Севилският бръснар"
Интродукция, тема и вариации за кларинет и оркестър
Каватина на Дон Базилио ("La calunnia"/ария на клеветата) из операта "Севилският бръснар"
Каватина на Фигаро (Largo al factotum) из първо действие на операта "Севилският бръснар"
Концерт за фагот и оркестър
Малка празнична меса за солисти, хор и оркестър
Молитва из операта "Мойсей"
Речитатив и ария на Матилда из ІІ д. на оп. "Вилхелм Тел"
Терцет (Deh Tu M'assisti Amore) от I действие на оп. „Синьор Брускино“
Три канцони (Trois choeurs religieux), за женски хор и струнен оркестър
Увертюра към операта "Копринената стълба"
Увертюра към операта "Пепеляшка"
Увертюра към операта "Севилският бръснар"
Увертюра към операта "Семирамида"
Увертюра към операта „Брачната полица“
Увертюра към операта „Крадливата сврака“
Увертюра към операта „Обсадата на Коринт“
Увертюра към операта „Синьор Брускино“
Увертюра от операта "Вилхелм Тел"
Увертюра от операта "Италианката в Алжир"
Хор, сцена и рондо на Изабела (Pronti abbiamo - Amici, in ogni evento - Pensa alla patria) из операта "Италианката в Алжир"

Какво търсиш днес?