Георг Фридрих Хендел

Георг Фридрих Хендел (1685-1759) се откроява като един от колосите на европейската класическа музика, майстор от бароковата епоха и автор на някои от най-известните и изпълнявани произведения в цялата музикална литература. Неговите шедьоври „Месия“, „Музика на водата“, „Фойерверкова музика“, коронационните антеми и многобройните му опери са станали символ на красота и величие в музикалното изкуство за всички времена.
Хендел е роден в немския град Хале в една и съща година с Йохан Себастиан Бах и Доменико Скарлати. Талантът му се проявява много рано и на седемгодишна възраст той вече умее да свири блестящо на орган. След смъртта на баща си се премества в Хамбург през 1705 година и там създава първата си опера „Алмира“. Година по-късно заминава за Италия, където има възможност да пише музика и да се срещне с много италиански композитори, които значително повлияват на творчеството му. В продължение на няколко години младият музикант успява да посети Рим, Флоренция, Венеция и Неапол. Овладява до съвършенство италианския оперен стил и създава голям брой сценични творби. През 1707 г. във Флоренция е първото представление на операта „Родриго“, а през 1709 г. Хендел завладява Венеция с творбата си „Агрипина“.
През 1710 г. композиторът е назначен за капелмайстор на Хановерския курфюрст, който по-късно става крал Джордж I. През същата година той посещава Лондон за първи път и след успеха на операта се „Риналдо“, се установява там за постоянно. Хендел оглавява новосформираната Кралска музикална академия – оперна компания, създадена за да задоволи нарастващия интерес на лондончани към италианската опера. Следващите му значими опери са „Юлий Цезар“ и „Роделинда“. Благодарение на своя талант и майсторство Хендел се превръща в ключова фигура в лондонския музикален живот. Той става официален композитор в кралския двор и финансовото му положение се подобрява. През 1727 година с акт на парламента получава британско гражданство, а неговият антем, „Свещеникът Задок“, създаден за коронацията на крал Джордж ІІ, се изпълнява на всяка британска коронационна церемония от тогава до сега.
В последната част от живота си композиторът е принуден да понесе много загуби и неуспехи, но в същото време преживява и някои от най-големите си триумфи. Сред значимите му опери от този период са „Юлий Цезар“, „Тамерлан“ и „Радамисто“.  Лондонската публика ги оценява добре, но в страната се появяват и други талантливи музиканти. Британците проявяват негативно отношение към чужденците и постепенно кралското семейство все по-малко подкрепя твореца. През 1729 г. Кралската музикална академия фалира и трябва да бъде затворена. Композиторът се опитва да я възстанови, като набира нова трупа в Италия. Създава оперите „Алчина“, „Роланд“ и „Ариоданте“. Музикантът влага много усърдие в тях, добавя балет и разширява хоровите изпълнения. Но въпреки всичко, през 1737 г. оперната компания окончателно престава да съществува, а Хендел е засегнат тежко от творческия и финансов неуспех. Той трудно се възстановява от тежката загуба. Успява да се върне към творчеството едва след като прекарва известно време в Аахен.
От 1740 г. Хендел започва да пише отново, но този път насочва усилията си към друг жанр – ораторията. Най-известните му произведения от този период са „Именей“, „Саул“ и „Израел в Египет“. Забележителната оратория „Месия“ е създадена само за 24 дни по поръчка на ирландския херцог Девъншир и е изпълнена премиерно в Дъблин през 1742 година с огромен успех. Година по-късно е представена и в Лондон. Благодарение на ораториите си Хендел отново извоюва признание от публиката и от кралското семейство.
Поради здравословни проблеми и влошено зрение, в последните години от живота си той пише все по-малко. През 1750 г. започва работа над ораторията „Йефтай“, а с финала на творбата той е почти напълно сляп. Хендел умира на 14 април 1759 г. в Лондон и е погребан в Уестминстърското абатство.
Музикалното му наследство се състои от огромен брой произведения, сред които 42 опери, 29 оратории, над 100 кантати, арии, дуети и триа, камерна музика, голям брой църковни произведения, оди и серенади, 16 концерта за орган. Много популярни са също неговите Кончерти гроси опус 3 и опус 6, както и Концерта за орган и оркестър „Кукувицата и славеят“.

Произведения


"Laudate pueri Dominum" HWV 237
"Изпейте на Господа нова песен" - химн №4, HWV 249b
"Музика за кралските фойерверки", HWV 351
"Музика на водата"
"Музика на водата", оркестрация на Хамилтън Харти
"Музика на водата", Сюита №2
"Музика на водата", Сюита №3 в сол мажор, HWV 350
"Не, не искам да ви се доверя" (No, di voi non vuo fidarmi), камерен дует
"Ода за рождения ден на Кралица Анна" (Ода за мира), HWV 74
"Празнична музика" - за струнен оркестър
Preserve him for the Glory
Ария из операта "L'Allegro, il Pensieroso ed il Moderato"
Ария на Алмирена (Lascia ch'io pianga) из операта "Риналдо"
Ария на Клеопатра от операта "Юлий Цезар"
Ария на Мелиса из операта „Амадис“
Ария на Риналдо из операта "Риналдо"
Втора част от оратория "Месия" за солисти, хор и оркестър
Два хора из оратория „Месия“
Израел в Египет – речитатив и хор
Коледен химн "Радост за света"
Концерт за арфа и оркестър в си бемол мажор
Концерт за виола и оркестър в си минор
Концерт за орган в ре минор, оп. 7, № 4, обработка Марсел Дюпре
Концерт за орган оп. 4 №4 във фа мажор, HWV 292
Концерт за орган оп. 4 №5 във фа мажор, HWV 293
Концерт за орган №1
Концерт за орган №13
Концерт за орган №14
Концерт за орган №2
Концерт за орган №3
Кончерто гросо (№21) в ре минор, оп.6, №10, HWV 328
Кончерто гросо в ла минор, оп.6, №4, HWV 322
Кончерто гросо в ми минор, оп.6, №3, HWV 321
Кончерто гросо в ре мажор №30 за две валдхорни и струнни, HWV 335а
Кончерто гросо в ре мажор, оп.3, №6, HWV 317
Кончерто гросо в ре мажор, оп.6, №5, HWV 323
Кончерто гросо в ре минор, оп.3, №5, HWV 316
Кончерто гросо в си минор, оп.6, №12, HWV 330
Кончерто гросо в си-бемол мажор, оп.3, №1, HWV 312
Кончерто гросо в си-бемол мажор, оп.3, №2, HWV 313
Кончерто гросо в сол мажор, оп.3, №3, HWV 314
Кончерто гросо във фа мажор, оп.3, №4, HWV 315
Кончерто гросо във фа мажор, оп.6, №2, HWV 320
Кончерто гросо във фа мажор, оп.6, №9, HWV327
Ларго (ария "Ombra mai fu" из операта „Ксеркс“)
Оратория "Месия" за солисти, хор и оркестър
Оратория "Месия", №12 - Хор "For Unto Us a Child Is Born"
Оратория "Месия", №4 - Хор "Славата на Господа"
Пасакалия в сол минор за цигулка и чело (виола), транскрипция Йохан Халворсен
Псалом DIXIT DOMINUS
Сарабанда с вариации
Соната в сол минор
Соната за флейта и басо континуо в ре минор
Соната за цигулка и пиано в ре мажор
Соната за цигулка, виолончело и чембало
Соната №1
Соната №10 в си минор
Соната №2 в сол минор
Соната №3 в ла минор
Соната №4 в сол мажор
Соната №5 в до мажор
Соната №6
Соната №7 във фа мажор
Соната №8 в ла минор
Соната №9 в ми минор
Увертюра в ре минор
Увертюра из "Музика за кралските фойерверки" HWV 351
Увертюра към операта "Агрипина"
Увертюра към операта "Ксеркс"
Увертюра към ораторията "Месия"
Хор „Алилуя“ (Hallelujah) из ораторията "Месия"

Какво търсиш днес?