Роденият във Великобритания ЯН ЛАТАМ-КЬОНИГ (р.1953), който е от полски, датски и френски произход, е Музикален директор на Новая опера в Москва от 2011 г. и главен диригент на Фландърския симфоничен оркестър в Бурж, Белгия. С Новая опера той осъществява премиера през 2017 на “Пасажерката” на Вайнберг, както и световната премиера на операта “Пушкин” на Константин Боярски (февруари 2016). Има ангажименти с Нов национален театър в Токио, Финландската и Полската национална опера, Държавния театър в Сантяго. Музикален директор е на Вроцлавската филхармония и на Певческия фестивал Вратиславия. Артистичен директор е на Cantiere Internazionale dArte в Монтепулчиано, на Младежка филхармония Яначек, оркестъра в Порто, Театро Масимо в Палермо, Orquesta Filarmónica de la UNAM в Мексико сити.

Ян Латам-Кьониг завършва образованието си в Кралския колеж по музика в Лондон и започва кариера на пианист. Печели редица награди като пианист и диригент, в това число и стипендията Гулбекян. През 1974 създава инструментален ансамбъл с гъвкав състав, подходящ за различни програми. От 1982 се занимава изключително с дирижиране, след като поема ангажименти с няколко водещи европейски оркестри. Паралелно с това се изявява с оперен репертоар в Италия. През 1988 дебютира с Макбет във Виенската държавна опера и оттогава е постоянен гост-диригент с над сто участия. Дирижира спектакли в големите европейски театри: Ковънт Гардън, Националната опера на Бастилията, оперните театри в Берлин, Хамбург, Рим, Лисабон, Сантяго де Чили. Между 1989 и 1992 е музикален директор на Оркестъра в Порто, основан от него по искане на Португалското правителство.

Гостува на различни оркестри в Съединените щати (Филхармонията на Лос Анжелис, Камерния оркестър на Сейнт Пол), Япония (Токио Метрополитен Симфони и Токио симфони), Франция (Оркестъра на Френското радио и Националния оркестър на Бордо), на водещи европейски оркестри – Холандската радио филхармония, Ротердамска филхармония, Датски и Шведски радиооркестри, Стокхолмска, Дрезденска филхармония, Радиосимфоничен оркестър – Берлин и др. Многократно гостува в Италия. От 2001 дирижира с оркестъра на Академия Санта Чечилия цикъл Бетовенови концерти с участието на Евгени Кисин. През 2004 поставя премиерно в Чили Питър Граймс, дирижира концерти в Токио, Амстердам и Буенос Айрес.

Латам-Кьониг заема поста музикален директор на Филхармоничния оркестър на Страсбург и на Националната опера на Рен (1997-2002). Поставя Пучини, Р. Щраус, Бритън. Спектакълът, дирижиран от него, на Диалози на кармелитките от Пуленк печели наградата Клод-Ростан за най-добра регионална оперна постановка (1999), както и Diapason dor за най-добра видеореализация на опера (2001). В Стасбург репертоарът му включва Макбет, Бохеми, Питър Граймс, Тристан и Изолда, Пелеас и Мелизанда, Кармен и операта Die Tote Stadt на Ерих Корнголд. Гастролира с Венус и Адонис на Ханс Вернер Хенце (в Генуа), Тоска (Опера на Бастилията), Диалозите на кармелитките, Йенуфа, Хамлет (Кралска датска опера) и Ломбардци (Сантяго де Чили). Редовно дирижира оркестрите в Шатле и Баден-Баден.

Какво търсиш днес?