Райна Кабаиванска е един от най-значимите оперни артисти на нашето време. Дебютът ù през 1961 в Миланската скала поставя нача- лото на блестяща кариера, която преминава през всички световни оперни театри и концертни зали – Ковънт Гардън в Лондон, Париж- ката опера, Театро Реал в Мадрид, Метрополитън опера и Карнеги Хол в Ню Йорк, Театро Колон в Буенос Айрес, Щаатсопер в Хамбург, Дойче Опер в Берлин, Софийската опера, Болшой театър в Москва, операта в Токио, Фестивала в Залцбург и много други.
Особено активна е кариерата на Кабаиванска в Италия, където тя пее във всички големи и по-малки театри – Ла Скала, Театро Верди в Триест, Ла Фениче във Венеция, Арена ди Верона, театрите в Тори- но, Генуа, Парма, Болоня, Модена, Римската опера. Нейни партньори са няколко поколения велики тено- ри – Франко Корели, Марио дел Мо- нако, Джон Викерс, Карло Бергонци, Алфредо Краус, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Лучано Павароти. В своята 55-годишна кариера тя изи- грава незабравими роли в изключи- телно широк репертоар от XVIII век Глук (Армида), Спонтини (Весталката), Росини (Вилхелм Тел), XIX век Доницети (Роберто Деверьо, Фауста), Белини (Беатриче ди Тенда, Пиратът), Берлиоз (Бенвенуто Челини), Верди (Дон Карлос, Отело, Фалстаф, Травиата, Трубадур, Силата на съдбата, Сицилиански вечерни, Симон Боканегра, Ернани, Реквием), Вагнер (Риенци), Гуно (Фауст), Чайковски (Дама Пика, Евгений Онегин), Бойто (Мефистофел), Масне (Манон, Таис), Каталани (Ла Вали), Яначек (Делото Макропулос, Йенуфа), Леонкавало (Палячи), Пучини (Мадам Бътерфлай, Тоска, Манон Леско, Бохеми, Сестра Анджелика, Мантията, Турандот), Рихард Щраус (Капричио), Бузони (Турандот), Чилеа (Адриана Лекуврьор), Джордано (Андре Шение), Лехар (Веселата вдовица) и XX век – Малипиеро (Нощна разходка), Дзандонаи (Франческа да Римини), Пуленк (Човешкият глас, Диалозите на кармелитките), Вайл (Жената в мрака), Даллапикола (Пленникът), Бритън (Въртенето на винта), Нино Рота (Курс по шофиране), както и камерни произведения от Масне, Шoсон, Равел, Пуленк и Шостакович.
Емблематични и останали единствени са нейните превъплъщения в големите драматични роли на Адриана Лекуврьор, Франческа да Римини и Манон Леско, на Тоска и Мадам Бътерфлай, които тя изпълнява в пове- че от 400 спектакъла. „Кариерата на Райна Кабаиванска е без съмнение една от най-изключителните на XX век – пише Серджо Сегалини – надарена с тембър от рядко качество и подкрепена от безпогрешна техника, тя се превъплъти във всички големи роли на оперния репертоар, с внимание към стила на всеки компози- тор“.
Носител е на многобройни награди: Белини – 1965, Viotti d’Oro – 1970, Пучини – 1978, Илика – 1979, Мон- теверди – 1980, Призът на Академия „Медичи“, Лоренцо Великолепни
- 1990, Голямата награда „Един живот, посветен на музиката“, Венеция
- 2000, Doctor Honoris Causa на Нов български университет за принос към световната музикална култура.
За изключителен принос в областта на изкуството и за развитието на демокрацията в България е удостоена с орден „Стара планина“. Кавалер e на Големия кръст на ордена на Италианската Република за гражданска доблест и за изключителен принос в изкуството. През 2011 е удосто- ена с най-високата степен Командор на Ордена за изкуство и литература на Френската Република. През 2013 Райна Кабаиванска е удостоена с Оскар за кариера в оперното изкуство, а през 2016 получава Наградата на София за ярки постижения в културата и за развитието на млади оперни певци в своите майсторски класове.
Райна Кабаиванска е професор в Му- зикалния институт „Веки-Тонели“ в Модена, Италия и в Нов български университет. През 2002 оперната звезда учредява в Нов български университет фонд „Райна Кабаиванска“ за национални и международни стипендии на млади оперни певци. Така в последните седемнадесет години се ражда „Школата Ка- баиванска”, излъчила изпълнители от различни националности, които днес се изявяват с признат успех по най-престижните оперни театри и фестивали в света.