Словенският диригент МАРКО ЛЕТОНЯ (1961)  продължава забележителната си кариера като главен диригент и генерален музикален директор на Бременската филхармония, пост, който поема през 2018. Известен със своя голям и разнообразен репертоар на симфоничните и оперни сцени, Летоня привлича постоянни възхвали за своето „удивително”, „майсторско“ („Passauer Neue Presse”), „интелигентно“ („The Times”) и „вдъхновено“ („Bachtrack”) музикално ръководене и „визия на високо ниво“, съчетана със „силно изискан стил“ („Frankfurter Allgemeine Zeitung”) в работата му както с оркестри, така и с певци.

Марко Летоня завършва Музикалната академия в Любляна с две специалности – дирижиране и пиано. Продължава образованието си в Университета за музика и сценични изкуства във Виена, където учи дирижиране при Отмар Суитнер. Две години, след като се дипломира, е назначен за музикален директор на Словенския филхармоничен оркестър, който ръководи от 1991 до 2003.

Девет години е бил главен диригент на Филхармоничния оркестър на Страсбург (2012 – 2021). Мандат, включващ сътрудничество с известни артисти като Изабеле Фауст, Стивън Хаф, Еманюел Чекнаворян, Неманя Радулович, Жан-Ефлам Бавузе и др. Записът му с оркестъра и вокалиста Майкъл Спайърс, озаглавен „Baritenor”, бързо натрупва одобрение от критиците и е избран за един от 10-те най-добри класически албуми за 2021 от „The Times” и печели наградата „вокален албум на годината” на сп. „Gramophone” за 2022. Марко е отличен и с наградата „Хелпман” за „най-добър концерт на симфоничен оркестър” за изпълнението на операта „Тристан и Изолда” от Вагнер с Нина Щеме и Стюарт Скелтън.

Като гост-диригент се изявява с някои от най-престижните оркестри в света: Виенския симфоничен оркестър, Мюнхенската филхармония, Оркестъра на Романска Швейцария, Хамбургски симфоничен оркестър, Моцартеум – Залцбург, Филхармоничния оркестър на Миланската скала, Оркестър „Виктория” в Мелбърн, Симфоничен оркестър на Берлинското радио.

Професионалният му път е свързан и с други важни  позиции –  той е бил главен диригент на Тасманийския симфоничен оркестър, музикален директор и главен диригент на Симфоничния оркестър и на Театъра в Базел, където записва интеграл със симфониите на Феликс Вайнгартнер и дирижира нови продукции на оперите „Тристан и Изолда” и „Танхойзер” от Вагнер, „Вълшебният стрелец” от Вебер, „Травиата” и „Риголето” от Верди, „Борис Годунов” от Мусоргски, „Дон Жуан” от В. А. Моцарт.

По-новите акценти на оперната сцена включват постановките, в които дирижира: „Хофманови разкази” от Офенбах в Нов национален театър в Токио; филмовата опера „Пролет в Амстердам” на режисьора Кристоф Лой – продукция на Националната нидерландска опера и балет; „Der Schatzgräber” („Иманярът”) от Шрекер и „Беатрис Ченчи” от Хинастера в Националната опера на Рейн в Страсбург (удостоена с Голямата награда за най-добра оперна продукция на Syndicat Professionnel de la Critique през 2019 г.).

Ентусиазиран поклонник на вагнеровата музика, Летоня е дирижирал „Пръстенът на Нибелунга” в Кралската шведска опера и Националния театър „Сао Карлос” в Лисабон, както и продукции на „Парсифал”, „Валкюри” и „Залезът на боговете” в Националната опера на Рейн в Страсбург. Гастролирал е като диригент също във Виенската държавна опера („Дама Пика” от Чайковски и „Хофманови разкази” от Офенбах); Гранд театър, Женева („Манон” от Масне и „Медея” от Керубини); Оперния театър в Рим („Ромео и Жулиета” от Гуно); „Земпер” опера в Дрезден („Набуко”); Миланската „Ла Скала” („Делото Макропулос” от Яначек, „Хофманови разкази”, „Оправданият развратник” от Жузе Самараго в комбинация със „Св. Сузана” от Хиндемит); Държавна опера в Берлин („Мадам Бътерфлай” от Пучини); Дойче опер – Берлин („Травиата” от Верди), Националната опера на Рейн („Валкюра”, „Залезът на боговете” и „Летящият холандец” от Вагнер, „Делото Макропулос”, „Дама Пика”) и в Театро лирико – Каляри („Селска чест” от Маскани, „Палячи” от Леонкавало и „Летящият холандец”).

текст – Янина Богданова

Галерия

Минали събития



Какво търсиш днес?