МАРИАНА ПЕНЧЕВА (мецосопран) е родена в Пловдив. Учи в класа на Иванка Михайлова в Музикалното училище „Добрин Петков“. През 1991 завършва Националната музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров“ – София, в класа на проф. Мати Пинкас и проф. Мила Дюлгерова. Специализира в гр. Верона (Италия) при Рина Малатрази. Лауреат е на редица международни конкурси, между които „Виоти“ във Верчели (1989, втора награда при неприсъдена първа), „Кашиналирика“ в Кашина, Италия (първа награда), „Вердиеви гласове“ в Бусето (1991, втора награда) и „Лучано Павароти“ във Филаделфия (1992), където при изключително силна конкуренция от 1500 кандидати от цял свят освен лауреатското звание, печели и стипендия за обучение и дебютира в ролята на Леонора от „Фаворитката“ (Доницети) на сцената на Оперния театър във Филаделфия. Специализирала е при Рената Ското и Александрина Милчева.
Международната ѝ кариера започва на сцените на едни от най-големите италиански оперни сцени: „Театро Комунале“ във Флоренция, „Театро ла фениче“ във Венеция, „Миланската скала“, където прави своя дебют във „Весталката“ на Спонтини (откриване на сезон 1993/1994) под диригентството на Рикардо Мути, а малко по-късно през същия сезон пее в „Риголето“ отново под негово ръководство. От този момент нататък има предложения от всички големи италиански театри. Партнира си с Лучано Павароти, Мирела Френи и Николай Гяуров, Анна Нетребко, Самуел Реми, Нийл Шиков, Едита Груберова, Мариела Девиа, Даниела Деси, Андреа Бочели, Димитри Хворостовски , Феручо Фурлането, Мария Гулегина, Лео Нучи, Ренато Брузон. Пее под диригентството на Рикардо Мути, Джеймс Конлон, Рикардо Шайи, Нело Санти, Маурицио Арена, Владимир Юровски, работи с режисьори като Франко Дзефирели, Марио Моничели, Вернер Херцог, Марио Мартоне, Лука Ронкони и Уго де Ана.
С Миланската скала сътрудничеството ѝ се оказва особено ползотворно. Изпълнява ролята на Мадалена в „Риголето“ (Верди) в шест различни сезона под диригентството на Рикардо Мути, Роберто Рици-Бриньоли, Рикардо Шайи и Джеймс Конлон. Следват участия в „Джоконда“ (Понкиели), „Мадам Бътерфлай“ (Пучини), „Силата на съдбата“ и „Бал с маски“ (Верди), както и редица концерти с „Глаголическа меса“ на Яначек и „Възкресението“ на Хендел. Освен в Италия, тя се изявява активно и на други много големи световни сцени в Европа, в Америка и Азия.
От 2015 преподава в Музикалната академия в София, където има свой собствен клас, доцент е по оперно пеене.
текст – Елисавета Вълчинова-Чендова