Владимир Федосеев

ВЛАДИМИР ФЕДОСЕЕВ е един от най-известните и обичани съвременни диригенти. „При Владимир Федосеев успехът идва по най-естествен начин като при човек с изключителна дарба, който е направил толкова много за голямата музика и има наистина съзидателен живот” – пише за него композиторът Борис Чайковски. А Тихон Хренников отбелязва: „Диригентската дарба е много специален вид музикален талант. Точно както един певец, диригентът трябва да има свой „диригентски глас”. Федосеев е щастлив притежател на такъв глас. Този чисто звучащ диригентски глас се чува във всичко – в лидерската воля, в артистичния темперамент, в пластичността на жеста”.

Той е роден на 5 август 1932 в Ленинград, получава музикалното си образование в Гнесинския държавен музикално-театрален институт (днес Руска музикална академия „Гнесини”) и специализира в Московската консерватория „П. И. Чайковски” при проф. Лео Гинсбург. По покана на Евгений Мравински започва диригентската си кариера в Ленинградския филхармоничен оркестър. Дебютът му като оперен диригент също е в Ленинград, в Държавния Кировски (Мариински) академичен театър за опера и балет, където поставя „Царска годеница” на Римски-Корсаков. През 80-те и 90-те години Федосеев е представил в концертно изпълнение в зала „Плейел” в Париж оперите „Евгений Онегин” на Чайковски, „Снежанка” на Римски-Корсаков и „Алеко” на Рахманинов. Дирижирал е Вердиевия Реквием със Световния фестивален хор и изключителните солисти Карол Ванес, Флоренс Кивар, Лучано Павароти и Роберто Скандуци в Осло, Стокхолм и Мюнхен. В същия период е бил ангажиран в оперни и балетни постановки в едни от най-прочутите европейски зали – „Приказка за цар Салтан” на Римски-Корсаков (1988), „Дама Пика” и „Спящата красавица” (1989) на Чайковски в Миланската Скала, „Кармен” на Бизе (1993), „Борис Годунов” (1994) на Мусоргски и „Чудният мандарин” (1995) на Барток във Виенската Щаатсопер, „Иван Сусанин” (1996) на Глинка, „Демон” на Рубинщайн и „Атила” (1998) на Верди в Операта в Цюрих. И днес Федосеев продължава сътрудничеството си с най-добрите театри. През 2015 и 2016 дирижира в Миланската Скала новите продукции на „Лешникотрошачката” (хореография на Начо Дуато) и „Спящата красавица” (хореограф Алексей Ратмански) на Чайковски. През 2017 дирижира премиерата на „Турандот” на Пучини в Опера „Хеликон“ в Москва, където е поканен след това за музикален директор на театъра.

Името на Владимир Федосеев се свързва и с много оркестри по света. Той е бил първият гост-диригент на Филхармоничния оркестър на Токио от 2000, гост-диригент на Баварския Радиосимфоничен оркестър в Мюнхен, Филхармоничния оркестър на Радио Франс в Париж, оркестрите в Щутгарт, Есен, Кливланд и Питсбърг. Между 1997 и 2006 е бил главен диригент на Виенския симфоничен оркестър и това десетилетие е отбелязано с триумфални турнета в Централна Европа, Япония, Китай и Филипините, както и с цикъла „Всички симфонични творби на Бетовен”, завършил на 1 януари 2000 с изпълнение на „Миса Солемнис“.

Независимо колко разностранна е била артистичната активност на диригента, Симфоничният оркестър „Чайковски” винаги е заемал централно място в живота на Владимир Федосеев, който е негов  артистичен директор и главен диригент вече повече от четири десетилетия. През тези години той е изградил специфичен разпознаваем стил на оркестъра, който му е донесъл международна слава, а осъществените многобройни премиери на творби от съвременни композитори постоянно разширяват художествените му контакти с руски и чуждестранни автори, започнали с Шостакович и Свиридов в началото и продължили с Кшищоф Пендерецки (Полша), Рагнар Зодерлинд (Норвегия), Владимир Рубин и Роман Леденьов от Русия. Сред първите мащабни проекти на диригента и Симфоничния оркестър „Чайковски” са били концертните изпълнения на оперите „Селска чест” на Маскани, „Черевички“ на Чайковски, „Снежната царкиня” и „Майска нощ” на Римски-Корсаков, записани за радио и звукозаписни продукции. Много от записите на Федосеев, като симфониите на Бетовен, Чайковски, Малер и Танеев са бестселъри. Дискографията на диригента включва и всички симфонии на Брамс, записани от Warner Classics & Jazz, и симфониите на Шостакович, издадени от Pony Canyon в Япония.

Владимир Федосеев е народен артист на СССР, носител на множество награди, като „Сребърна награда” от Японската радиотелевизионна корпорация „Asahi” (за програмите с творби на Чайковски и Шостакович), ордените „За заслуги към отечеството”, „Свети Владимир”, „Свети преподобни Сергей Радонежски”, Почетен Сребърен кръст на Република Австрия, Почетен кръст за заслуги към културата на Република Австрия, Златен медал от Международното общество „Густав Малер”. През март 2013 в Прага диригентът получава Европейската награда Требия за творчески постижения. През октомври 2013 Президентът на Руската федерация Владимир Путин го награждава в Кремъл с Почетен орден. В 2016 става носител на титлата „Заслужил деец на музикалното изкуство” и държавната награда в областта на литературата и изкуствата. През 2017 кметът на Москва Сергей Собянин го награждава с отличителния знак „За заслуги към Москва” за неговия изключителен принос за развитието на руската култура и музика. През октомври 2018 Владимир Федосеев става почетен професор в Консерваторията в Санкт Петербург. А през март 2019 спечелва руската национална театрална награда „Златна маска”.

Галерия

Предстоящи събития



Какво търсиш днес?